Loading...
AI i praksis
AI som interviewdeltager

Forskning viser hvordan AI-systemer kan integreres i kvalitativ forskning som en del af dataindsamlingen. AI-systemer kan designes til at udføre rollen som interviewer via et chatinterface hvilket muliggør skalering inden for samfundsvidenskaberne (Chopra & Haaland 2023), eller AI-teknologien kan tildeles rollen som interviewperson f.eks. med det formål at teste hvordan AI-systemet præsterer på udvalgte parametre såsom i hvilket omfang informationen der gives, er nøjagtig (Tülübaş et al., 2023) eller kreativ (Uludag 2023). Man kan også ’interviewe’ en AI-teknologi for at få indsigt i synspunkter der udtrykkes om specifikke emner (Iskender 2023), om der udtrykkes epistemisk agens (Oh & Lee 2024), eller man kan bruge et AI-system til at efterligne brugere i processen med systemdesign som en del af produktudviklingsprocesserne (Barambones et al. 2024).

Transskriber med AI

Fordelene ved AI-værktøjer med hensyn til automatisering af datastyringsprocesser anerkendes også i kvalitativ forskning. For eksempel kan talegenkendelsesteknologi bruges til at forberede data til analyse ved at transformere dem fra tale til skrift (Eftekhari 2024).

Charlotte Albrechtsen fra Tovejs gennemgår her en række værktøjer til transskription af samtaler. Hun pointerer at selvom man potentielt kan spare noget tid ved at bruge automatiseret transskription, skal man være opmærksom på at AI-systemerne ikke er så præcise når sproget ikke er engelsk, at der laves en del fejl, at opsætningen kan være uhensigtsmæssig, og der er mange detaljer som man ikke får med i den automatiserede udskrift af tale. Det betyder at der vil være en del manuelt arbejde involveret, og det er netop også derigennem at man kan opdage nogle vigtige detaljer og mønstre, dvs. at det er en del af det analytiske arbejde i en del tilfælde.

Som en illustration på det har jeg uploadet en fil til Word-funktionen ”Transcribe”. Jeg har bedt om en visning hvor taler og timestamp kommer med og resultatet er som følger:



Til sammenligning har jeg lavet en manuel transskription af samme stykke hvor jeg har brugt nogle transskriptionskonventioner til at markere nogle detaljer i hvordan talen siges. Da der er tale om et videoklip, har jeg også markeret klipninger. Den slags kommer ikke med i den automatiserede version. Hvad vigtigere er, så er talerne ikke udpeget korrekt, og der er fejl i transskriptionen af talen der er AI-genereret.



Etiske overvejelser er afgørende i valget af en AI-teknologi til automatiseret transskription. Vores stemmer anses for at udgøre personlig identificerbar information, og derfor er det nødvendigt at tjekke at det AI-redskab der vælges til at transskribere tekst fra lyd, overholder GDPR-reguleringerne. University of Melbourne har lavet en oversigt over hvad man skal være opmærksom på, og hvad nogle af udbyderne skriver om hvordan de processerer og lagrer data.

Referencer

Barambones, J., Moral, C., de Antonio, A., Imbert, R., Martínez, L., & Villalba-Mora, E. (2024). ChatGPT for learning HCI techniques: A Case Study on Interviews for Personas. IEEE Transactions on Learning Technologies.

Chopra, F. & Haaland, I. (2023). Conducting QualitativeInterviews with AI, CESifo Working Paper, No. 10666, Center for Economic Studies and ifo Institute (CESifo), Munich

Eftekhari, H. (2024). Transcribing in the digital age: qualitative research practice utilizing intelligent speech recognition technology. European Journal of Cardiovascular Nursing, zvae013.

Iskender, A. (2023). Holy or unholy? Interview with open AI’s ChatGPT. European Journal of Tourism Research, 34, 3414-3414.

Oh, P. S., & Lee, G.-G. (2024). Confronting imminent challenges in humane epistemic agency in science education: An interview with ChatGPT. Science & Education, 1-27.

Tülübaş, T., Demirkol, M., Ozdemir, T. Y., Polat, H., Karakose, T., & Yirci, R. (2023). An interview with ChatGPT on emergency remote teaching: A comparative analysis based on human–AI collaboration. Educational Process: International Journal, 12(2), 93-110.

Uludag, K. (2023). Testing creativity of ChatGPT in psychology: Interview with ChatGPT. Available at SSRN 4390872.

Læs om AI som analytisk redskab